Loading...
You are here:  Home  >  Stress Management  >  Current Article

Un an de succes … sau doar „inca un an in calendar”?

By   /  2 februarie 2016  /  Comentariile sunt închise pentru Un an de succes … sau doar „inca un an in calendar”?

La inceput de an nou, cu totii ne punem intrebarea: „Oare cum va fi anul acesta?” Cei mai multi dintre noi ne multumim sa „speram ca va fi mai bun decat cel care a trecut”. Nu ne dam prea multa silinta sa aprofundam aceasta intrebare. Ne este foarte greu sa gasim un echilibru intre viata personala si cea profesionala sub impactul unei societati concurentiale, consumeriste si informationale.

    Print       Email

stress-anLa inceput de an nou, cu totii ne punem intrebarea: „Oare cum va fi anul acesta?” Cei mai multi dintre noi ne multumim sa „speram ca va fi mai bun decat cel care a trecut”. Nu ne dam prea multa silinta sa aprofundam aceasta intrebare. Dupa zilele de sarbatoare de la inceputul anului, ne reluam activitatea si intrebarea noastra se pierde in neantul rutinei, al epuizarii si al suprasolicitarii zilnice. Peste cateva luni, cand intram din nou in febra sarbatorilor, ne dam seama ca a mai trecut un an si noi nu stim prea bine ce anume am realizat, dar „speram ca anul care va veni va fi mai bun”. Si asa mai trece un an, in cautarea succesului pe care il visam, pe care il dorim, dar pe care ne este prea greu sa-l planificam, sa-l muncim, sa-l urmarim, sa-l controlam. Suntem prea epuizati, prea solicitati, prea stresati pentru proiectul „Succes” si, de cele mai multe ori, doar ne lasam purtati la intamplare de serviciu, de familie, de prieteni, de vicii, de comoditate, de oboseala, etc. Succesul ramane doar un vis frumos si comod, care nu obliga la nimic, dar nici nu produce efecte. Ne simtim bine visand si atat.

Cum facem sa transformam un an banal, de fapt fiecare an banal, intr-un an de succes, in care sa nu ne laudam doar cu cele 2-3 saptamani de concediu, cu serbarea copilului, cu vizitele la familie, cu noul televizor LED, cu pozele de pe facebook, cu gratarul de 1 mai sau cu cele cateva iesiri la restaurant cu persoana iubita?

In primul rand, trebuie sa constientizam ce inseamna succesul pentru noi, ce urmarim in viata, ce obiective avem, unde vrem sa ajungem. In al doilea rand, trebuie sa ne dorim cu ardoare sa avem succes si sa il planificam. Si nu in ultimul rand, trebuie sa muncim consecvent pentru succes. In fiecare zi cate putin, dar niciodata sa nu pierdem din vedere linia de sosire. In fiecare zi trebuie sa fim cu un pas mai aproape de final. Dar nu despre asta vreau sa discutam acum (celor interesati le recomand Realizarile au nevoie de obiective, Pareto este cheia succesului, De la stres …la succes).

Acum as vrea sa discutam despre ceea ce ne impiedica pe calea succesului personal si profesional. Pe unii dintre noi ne impiedica sa incepem, pe altii ne impiedica sa continuam si iarasi pe altii ne impiedica sa finalizam. Vorbesc aici despre oboseala, despre epuizare si suprasolicitare. In societatea moderna in care traim, cu totii ne simtim obositi, epuizati si suprasolicitati. Cei mai putini dintre noi stiu cum sa gestioneze si sa contracareze aceste efecte nedorite ale vietii moderne. Numai ca, aceste efecte nedorite ne fac sa uitam de proiectul nostru „Succes”.

Ne este foarte greu sa gasim un echilibru intre viata personala si cea profesionala sub impactul unei societati concurentiale, consumeriste si informationale. De obicei, cautam rezolvare in jurul nostru: joburi mai bune, obligatii cat mai putine, software, app-uri, aparate, sisteme de management al timpului, etc. Toate acestea ne pot ajuta intr-un fel sau altul sau ne pot incurca. Adevarul este ca singura persoana care ne poate ajuta cu adevarat suntem chiar noi insine. Numai noi ne putem vindeca de oboseala, de epuizare si de suprasolicitare. Insa de cele mai multe ori nu vedem padurea din cauza copacilor.

Si atunci, cum sa procedam? Iata cateva recomandari care va ajuta sa va organizati viata pentru a o face compatibila cu succesul:

1. Traiti in viitor

Multi dintre noi traiesc prea mult in trecut, cam tot la fel de multi traiesc in prezent si altii, cei mai putini, traiesc in viitor. Succesul vostru nu este nici in trecut si nici in prezent. Succesul vostru este totdeauna in viitor. Eliberati-va de tirania trecutului si a prezentului si orientati-va catre viitor. Nu mai traiti regretele trecutului, nu va bucurati excesiv de placerile prezentului, uitati-va inainte si urmati-va cu consecventa visurile si obiectivele. Din trecut invatam, in prezent pregatim si doar in viitor realizam.

2. Este absolut necesar?

Obisnuinta este comoda, dar este dusmanul fundamental al succesului. Intrebati-va intotdeauna daca este absolut necesar sa faceti ceea ce faceti. Chiar trebuie sa participati la acea sedinta? Chiar trebuie sa raspundeti la acel email? Chiar trebuie sa postati pozele din weekend pe facebook? Chiar trebuie sa cautati acel ceva pe google? In multe cazuri nu trebuie, dar o veti face pentru ca asa ati facut dintotdeauna. Succesul este o chestiune de timp. Cu cat aveti mai putin timp la dispozitie, cu atat mai mult scad sansele voastre de a avea succes. Eliminati cat mai multe „obisnuinte” si concentrati-va pe ceea ce conteaza cu adevarat.

3. Jucati-va cu calendarul

Sunt multe lucruri necesare in viata noastra pe care trebuie sa le facem. Dar oare, chiar acum? Oare chiar astazi? Care sunt lucrurile importante pe care trebuie sa le facem astazi, acum? Mai avem loc si pentru altceva? Putem sa facem acel altceva si alta data? Stabiliti prioritati si fiti generos cu planificarea lucrurilor neimportante. Este interesant sa fii ocupat cu tot felul de lucruri, dar succesul inseamna sa faci lucrurile care trebuie.

4. Imprieteniti-va cu propriul vostru ritm de lucru

Ca oameni suntem diferiti. Deci ritmul nostru de lucru este si el diferit. Nu numai ca lucram diferit, dar varfurile noastre de performanta sunt diferite. Unii incep activitatea devreme, altii lucreaza pana noaptea tarziu, unii isi incep ziua cu o portie de relaxare, iar altii cu sarcinile cele mai grele. In ciuda acestor diferente, traim cu totii in aceeasi lume, in aceeasi societate. Cheia acestei probleme este sa intelegem nu numai cum lucram, ci si cum lucram cel mai bine si sa armonizam aceste doua aspecte ale propriei noastre personalitati. Daca ne place sa lucram pana noaptea tarziu, a doua zi vom fi obositi si terminati, iar asta ne va impiedica sa avem performanta. Daca dorim sa lucram din zori de zi pana dupa-amiaza tarziu, vom fi epuizati si fara chef pentru a intreprinde ceva frumos cu familia, cu prietenii sau pentru hobby-uri. Toate acestea excese conduc la distrugerea echilibrului necesar pentru a avea succes.

Explorati-va propriul ritm de lucru si puneti-l in slujba succesului vostru. Nu intotdeauna veti putea respecta planul, dar veti avea mereu o cale de a reveni la planul vostru.

5. Incepeti mereu cu ceea ce este mai important

Oamenii se bucura de obisnuinta si comoditate, de lucruri placute si de cele fara prea multa bataie de cap. In aceasta situatie, cu totii tindem sa cadem in capcana. Succesul nu vine nici din comoditate si nici din obisnuinta. Daca vreti sa aveti succes nu va lasati prada obisnuintei si comoditatii. Incepeti intotdeauna cu lucrurile importante si dificile, cu provocarile. Acestea creeaza valoare si va motiveaza, celalalte va tin prizonieri la un nivel mediocru, dar comod.

6. Lasati-va mintea sa zburde

Succesul inseamna munca sustinuta pentru atingerea obiectivelor, dar nicidecum munca permanenta. Nu neglijati pauzele. Stresul este un catalizator al succesului, dar stresul permanent este cel mai mare dusman al succesului. Prin urmare, luati-va timp pentru a nu face nimic. Lasati-va mintea sa zburde prin jungla gandurilor. Mentineti-va corpul sanatos. Visati, meditati, rugati-va. Cele mai bune solutii la probleme complexe le veti gasi in astfel de momente.

7. Stabiliti-va limite

Nimeni nu poate fi permanent in actiune, 24/7. Asta dauneaza succesului. Probabil ca acum asa va simtiti, haituiti de sarcini, griji si probleme. Dar asta numai pentru ca voi permiteti sa se intample asa. Nimeni nu va respecta timpul vostru daca voi sunteti primii care nu il respecta. Stabiliti-va limite: ora la care plecati de la serviciu, ora de pauza, ora de sedinte, timpul petrecut cu cei dragi, cel pentru hobby-uri, etc. Pe urma, faceti cunoscute aceste lucruri celor din jurul vostru si incepeti sa le respectati.

8. Invatati sa spuneti „NU”

Nu puteti spune „DA” la orice. Si chiar daca spuneti, veti constata ca nu puteti respecta promisiunea facuta. Invatati sa utilizati cuvantul „NU”. Este unul dintre cele mai simple si, in acelasi timp, cel mai eficent instrument de Time Management. Asta nu inseamna sa spuneti permanent „NU”. Utilizati-l strategic, cu nuante. Uneori este un „NU” categoric, iar alteori un „NU” negociabil (peste 1 ora, maine, saptamana viitoare). „NU” este un cuvant care va economiseste timp. Exersati cuvantul „NU” si folositi-l inteligent. Spuneti „NU” de fiecare data cand este posibil si „DA” atunci cand este necesar. Uneori puteti spune si „DA, dar…”. Important este sa fiti sinceri atunci cand sunteti ocupati.

9. Limitati intreruperile

Intreruperile sunt un mare dusman al succesului. Ele va epuizeaza si mentin un nivel ridicat al stresului. Cei mai multi oameni sunt intrerupti si de 30 de ori pe ora (telefoane, email-uri, pop-up-uri, facebook, whats-up, colegi, cafea, tigari, etc.). La fiecare intrerupere va pierdeti concentrarea si aveti nevoie de un timp suplimentar pentru a relua activitatea de acolo de unde ati fost intrerupt (efectul dintilor de fierastrau). Limitati intreruperile, opriti alertele, inchideti email-ul, izolati-va undeva unde puteti lucra fara sa fiti deranjat. Singura cale de a va realiza planul este sa lucrati la el si nu la planul altora.

10. Educati-va comunitatea

Comportamentul vostru orientat catre succes are si un rol educativ in comunitatea in care munciti si in care traiti. Cu atat mai mult daca sunteti leader, manager sau antreprenor. Intr-un fel sau altul suntem un model pentru cei din jurul nostru. Hai sa fim un model de excelenta. Sa fim noi cei care dam impulsuri catre ceilalti, sa fim noi cei care ii inspiram pe ei si le aratam calea. Efectele nu vor intarzia sa apara si noi vom fi mai relaxati, mai concentrati, mai odihniti pe drumul catre succes.

11. Cultivati un anturaj sanatos

Inconjurati-va de prieteni, cunostiinte si colegi optimisti, pozitivi, care sunt orientati, ca si voi, catre succes si de la care aveti ce sa invatati. Selectati-va anturajul si construiti o comunitate care sa va impulsioneze si sa va inspire. Evitati persoanele toxice. Fiti pretentiosi! Nu oricine merita sa intre in comunitatea voastra.

mihai_pozaDr. Ec. Mihai N. Radulescu
Intreprinzator, director business development in industria auto, trainer, coach, consultant si fondator lumeavanzarilor.ro.
Experienta vasta in vanzari, achizitii, negociere, time management, stres management, marketing, coaching.
20 de ani experienta in Germania.
Limbi: romana, germana, engleza.

    Print       Email

You might also like...

Cele mai grave greseli in vanzari

Read More →